ritaenarnoldinperu.reismee.nl

terug in Lima!

Hallo allemaal, we zijn weer in Lima aangekomen, het zit er haast op ;-P, als wij thuis zijn ga ik nog een aantal foto´s plaatsen, maar dat is voor ons nu allemaal teveel een gedoe :-S.

De jungle was voor ons de slagroom op de overheerlijke taart, die onze huwelijksreis tot nu toe geweest is :-D , bijzonder om eens rond te mogen lopen in een gebied waar de natuur nog gewoon de natuur is (gelukkig met een plaatselijke gids), wederom begonnen onze dagen in alle vroegte, simpelweg omdat er dan het meeste te zien en te beleven valt en de temperatuur in deze vochtige omgeving dan nog dragelijk is (ongeveer 35 graden in de middag). Het Amazone gebied is een enorm gebied waar je in je eentje volledig verloren zou lopen, als je al niet snel de een of andere stommiteit zou begaan, waardoorje ernstig in de problemen zou geraken, een van de eerste dingen die geleerd word is dat je nooit zomaar iets vast moet pakken, omdat er voor ons overal 'verrassingen' op de loer liggen, zoals giftige planten en/of insekten,verder is er vooralsnog niet veel aan de hand, in een gebied dat bruistvan het leven en waar het werkelijk nooit stil is! we hebben er uren met onzegids gewandeld, om vervolgens vanuit een schuilhut te kijken naar een kaaiman die toevallig op ons lag te wachten! vervolgens de ontelbare vogels en tot slot hebben wenog opeen soort catamaran (twee kano´s aan elkaar) over het meer dat ergens midden in het oerwoud lag een groep otters mogen bewonderen. Tijdens een avondwandeling (hetis daar rond zes uur al aardedonker) hebben we het insectenleven van dichtbij kunnen zien, echte Tarantula´s en andere spinnen die er in formaat niet voor onderdoen ;-S , in eerste instantie denk je dat je s´nachts niet zult kunnen slapen vanwegen de ogenschijnlijk overdovende herrie die je er hoort, maar in de praktijk hebben wij daar op onze met kaarsen verlichte verblijfplaats (erg romantisch) geen last van gehad. wel hebben we onze klamboe zorgvuldig onder onze matrassen gestopt voordat wij gingen slapen, je weet immers maar nooit!! Ik moet zeggen dat je Jungle huisjes goed berekend zijn op hun taak, want ondanks dat er overal kieren zijn hebben we geen enkel insekt van betekenis aangetroffen, (deze woningen staan op geïmpregneerde palen). Als laatse hebben wij ook nog een nacht op een kampside drie uur varen het oerwoud in geslapen, om daar het fenomeen van het 'kleilikken' te bewonderen, op deze plaats (er zijn er meerdere, maar dit is een van de grootste) komen elke morgen honderden Papagaai achtigen massaal klei oplikken, wat zij nodig hebben voor hun spijsvertering of om de toxische stoffen in hun voedsel te neutraliseren? (daar zijn de geleerden het nog niet over eens) maar zeker is dat het een boeiend spektakel is. Als klap op de vuurpijl hebben wij nog even gezwommen in een zijrivier van de Amazone, waar ontelbare kaaimannen in rondzwemmen :-S, was volgens onze gids geheel ongevaarlijk omdat deze max.twee meter lange dieren geen mensen aanvallen!! hij ging dan ook als eeste het water in , wat een welkome verkoeling was na een urenlange zweterige boottocht. Het enige waar ik in het water door werd 'aangevallen' waren hele kleine visjes die die het grappig vonden om op onverwachte plekken aan je lijf te 'happen' wat een merkwaardige ,aanvankelijk vervelende, ervaring is in het troebele water, maar als je gewoon blijft bewegen is er geheel niets aan de hand ;-). Op de kampside werden wij door onze gids 'Listen' zo heet deze sympathieke jongeman kennelijk, nog getrakteerd op een fles wijn, ter eren van onze huwelijksreis, erg leuk! deze hebben wij dan ook gezamelijk maar soldaat gemaakt, voordat wij in onze tentjes gingen slapen. gelukkig hebben wij gedurende ons verblijf in de 'rimboe' nauwelijks regen gehad, wat het aantal muggen in ieder geval beperkt en het leven er volgens ons een stuk aangenamer maakt :-)

Morgen nog even Lima in vogelvlucht, en dan tegen de avond (voor jullie midden in de nacht) op weg naar huis ;-D, altijd weer leuk om thuis te komen!!

Hartelijke groet en tot binnenkort, Arnold.

Dag iedereen,

Ik schrijf nog een stukje onder het verhaal van Arnold. Ook ik vond het een geweldige ervaring. Alleen de geur al, een zware zoetige geur vol van bloemen. Het dagritme in het oerwoud is behoorlijk anders dan dat ik gewend ben. We stonden tussen 4 uur en half 6 op, en werden dan na het ontbijt (1x ervoor) ongelofelijk actief. Door de hoge vochtigheidsgraad en de warmte waren we zelf ook nat van het zweet. Maar tijd om ons daar druk over te maken is er niet, want er is zoveel te zien en de gids verteld ook bijzonderheden. Zo zijn er bomen de a.h.w. lopen door woud.(ongeveer 35 cm per jaar) en zo hun standplaats zo licht mogelijk houden. Ook bomen die rondom andere bomen groeien en deze verstikken en in zichzelf opnemen. Verder zagen we ook veel dieren, bijv. vlinders die zo groot als een hand waren. Zo rond 12.00 uur kwamen we dan weer op lodge, om dan in de middag op de veranda te luieren, of een dutje te doen. Dan na zonsondergang nog een fijne wandeling. Om 21.00 uur lagen we dan weer in bed.

Onze huwelijksreis zit er bijna op, we hebben er enorm van genoten. Arnold en ik hebben al besloten om te gaan sparen voor een volgende verre reis.

Lieve hartegroet, Rita

Eva

Ik zou niet zo veel van al die vreemde beesten moeten hebben denk ik! Maar fijn dat jullie er van genoten hebben!!
Fijne dag nog in Lima en tot snel!
Liefs

bea commeren

leuk om jullie verhalen te lezen. Maak er nog een fijne dag van en een goede terugreis gewenst.

Vicky

Dat oerwoud klinkt echt fantastisch (als je alle enge beestjes weglaat tenminste :P)

Goede reis terug en ik zie jullie snel weer!

Liefs xx

ria

Misschien lezen jullie dit niet meer, maar ik wens jullie een hele goede reis en fijn als we jullie weer zien!
Liefs dikke kus

jannie

Lieve Rita en Arnold,
Wat byzonder om al jullie verhalen te lezen! Het lijkt me een bijna overweldigende belevenis en het zal wel een beetje raar zijn om straks weer thuis te komen en het dagelijks leven op te vatten. Maar, Rita we zien elkaar gauw, fijn om erover te praten en ook leuk om binnenkort op de site nog foto's te kunnen zien!
goede terugreis! Jannie