ritaenarnoldinperu.reismee.nl

Peru

Dag alle lieve mensen in Nederland,

Ik ga nu ook eens de tijd nemen om jullie over Peru te vertellen, het is een land om verliefd op te worden. Zeker al je er met je nieuwbakken echtgenoot zit.

De Andes loopt door een groot gedeelte van Zuid-Amerika, maar zeker ook in Peru. De Andes is prachtig, indrukwekkend. Soms donker en dreigend, soms licht en stralend. Vele kleuren: rood, oranje, paars,geel, groen,bruin, zwart en alle tussenliggende tinten. Hele stukken zijn woestijn achtig droog, door andere delen lopen beekjes. En dat alles met de bijbehoorende begroeiing en dierlijk leven.

Ook over de dieren in Peru valt veel te schrijven. In de steden zijn er veel straathonden, in de letterlijke zin van het woord : honden die op straat wonen.

Maar in de natuur zie je veel, veel dierlijk leven (en we zijn nog niet eens in het regenwoud geweest) Lama s, vicuñas, acalpas, kolibries, gieren,condors,adalaars, valken, ibissen, zeeleeuwen,pinguins en nog veel meer vogels en andere dieren waar ik de naam geheel niet van weet. We kijken/luisteren constant en genieten enorm van de natuur. Ook als we uren reizen er valt constant te genieten van elk uitzicht.

Ook zijn er enorm veel bloeiende planten, soms kennen we die ook in Nederland, maar dan zijn ze vele male kleiner of als kamerplant. Er zijn hier bijvoorbeeld wilde lupine die ongeveer eeen meter hoog worden. Ik heb er zaadpeulen van meegenomen. Ook de kamille is hier anderhalf keer zo hoog. Een van de meest gebruikte plant hier is de coca. Coca is hier, niet als cocaine, maar de bladeren worden hier voor veel dingen gebruikt. Coca heeft een ontsteking remmende werking, werkt goed tegen hoogteziekte en werkt energie stimulerend, terwijl het hongergevoel verminderd. Je kunt je voorstellen dat vrijwel iedereen in de hogere gebieden cocabladeren kauwt en of eet. Maar de overheid (onder druk van de amerikanen) probeert de cocablad productie en gebruik te verminderen. Het zal hen niet gemakkelijk lukken, in een land waar veel mensen op de rand van honger en armoede leven. Coca vermindert hongergevoel en werkt dus ook nog ontsteking remmend.

Het eten in Peru is heerlijk en uiteten is vaak erg gezellig en goedkoop. Ook erg gebruikelijk is het dat je een portie voor twee personen besteld. Het fijne daarvan is dat we vaak een half voorgerecht en een half nagerecht eten. Zo kunnen we nog meer proeven.

Op het moment zitten we in Cusco in een hotel van een Nederlandse vrouw. Nog redelijk jong, ik schat ongeveer 30 jaar. Zij heeft haar hotel verbonden aan een stichting die zich onder anderebezighoudt met stimuleren van onderwijs. Kijk maar zelf eens op hun web-site www.stichtinghope.org .

Ik ga nu met mijn verhaal stoppen en groet jullie allen vanuit mijn hart Rita

Reacties

Reacties

Anne

Lieve Rita en Arnold,

Heerlijk dat jullie het zo goed hebben. Genieten vanuit Breda iedere keer als ik jullie stukjes lees. Ik ben enorm benieuwd naar al de foto's die jullie mee gaan brengen. Al die dieren en planten alleen al zijn prachtige plaatjes. Arnold ik begrijp goed dat je zo nu en dan genoeg krijgt van alles wat jullie aangeboden wordt. Dat herken ik omdat dat in India ook zo was. Ik sloot me er op het laatst gewoon voor af. Het is niet mogelijk om alles wat je aangeboden wordt te kopen en om iedereen die staat te bedelen iets te geven...... Maar toch, wij in het Westen zijn ook zo ongelooflijk veel rijker dan de meeste mensen in Peru.
Voor jullie geniet van de komende dagen. Ik ben nu al weer beniewd naar jullie volgende verhaal.

Liefs Anne
Liefs Anne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!