ritaenarnoldinperu.reismee.nl

We zijn er weer!

Hallo Nederland ;-) eindelijk weer even tijd om jullie op de hoogte te brengen van onze avonturen, om even terug te pakken op enkele dagen geleden, toen hebben wij de koloniale en historische plaats Araquipa bezocht, zeer de moeite waard, vanwegen zijn historische verleden, een oud klooster wat meer een dorp op zich was, en waar je mooi kon zien hoe de dames in het verleden er helemaal niet beklagenswaardig hebben bij gezeten. In de glorietijd hadden deze dames (allemaal van goede huize) de beschikking over meerdere bedienden en slavinnen. Dit werd de Paus in die tijd toch wel een beetje te gortig, waarop hij prompt een moeder overste die kant op stuurde om een einde te maken aan de pret ;-P . Verder was er ook nog een mooie kathedraal waar wij (de toeristen) maar steeds niet binnenmochten omdat er de een of andere viering of bijeenkomst was ;-S Tot slot is nog vermeldenswaardig dat wij in een viersterren restaurant hebben gegeten voor de verschrikkelijke prijs van vijendertig euro voor twee personen inklusief dikke fooi, zo komen we natuurlijk nooit door ons vakantiegeld heen :-D .Jammer dat de terugreis al geboekt is! Momenteel zij wij in het mooie en stoffige plaatsje Chivay beland, alwaar wij vanmorgen de Condors zijn gaan bewonderen, vanwege de grote hoogte zitten wij met z´n allen hier al ´n paar dagen flink aan de coca, dus jullie begrijpen natuurlijk wel dat het hier een dolle boel is. Ik moet zeggen dat verblijven op deze hoogte niet geheel in de koude kleren gaat zitten en dat wat hoofdpijn en andere ongemakken er gewoon bijhoren. De mensen hier in de Andes, stralen over het algemeen een zekere vrolijkheid uit wat het verblijf hier zeer veraangenaamd, op de reis naar de condors moesten we ruim een uur rijden over de majestueuze flanken van het Andesgebergte over wegen waar ik mijn auto liever niet aan blootstel (stoffige zandwegen met kuilen en hier en daar een gevallen rotsblok), maar zeer imposant en overweldigend. Onderweg worden wij toeristen op de meest onmogelijke plaatsen opgewacht door de plaatselijke bevolking, die ons maar al te graag van souveniers, coca (tegen de hoogteziekte) en water (heb je toch we zeker twee a drie liter van nodig op een dag) en natuurlijk de mogelijkheid om echte in peruaanse klederdracht geklede mensen te fotograferen kompleet met bijpassende lama ;-D Nu moet ik zeggen dat het overgrote deel van de mensen hier er ook gewoon zo bijloopt. Welnu na deze reis en enkele ¨noodzakelijke¨stops waren wij dan eindelijk net op tijd bij de plaats aangekomen waar de condors te bezichtigen waren, Ik moet zeggen zeker het vroege opstaan waard (5.30 uur) en geluukig waren het er een hele boel, die er wel zeker een drie kwartier over doen voor zij uiteindlijk vanuitde diepte van de Colca Canyon het luchtruim gekozen hebben, en waar iedereen naar hartelust toto´s en filmpjes van kon maken. Rita is regelmatig in gesprek met onze gids, (een jonge vrouw uit Araquipa) over de geneeskrachtige werking van de kruiden die hier overal welig groeien. Ik geef het toetsenbord over aan mijn lieftallige echtgenote en groet U allen ;-D Dag iedereen uit Nederland, Ik ben zoals jullie lazen over de planten met onze gids, maar ook over haar levensovertuiging. Een bijzonder katholicisme, met geloof in reincarnatie, oude sjamanistische wijsheden. gelukkig spreekt ze ook goed Engels. Ik haal hier en daar ook wat zaden van planten, die bij ons op de droge bosgrond misschien ook wel willen groeien. Verder nog een paar kleine dingen die in peru echt anders zijn dan bij ons. Kinderwagens zie je hier bijna geen, alle kinderen worden in een draagzak door hun moeder gedragen. Veel van het leven vindt plaats op straat, in de dorpjes, mensen eten en koken vaak op straat. Tot de volgende keer, want we gaan nu weer lekker de zon in. Lieve groeten van ons allebei

Jan Schippers

Lieve Rita en beste Arnold,
Van zo'n land word je toch enthousiast! En dan moet het mooiste nog komen. We hopen dat jullie net zo van Cuzco genieten als wij gedaan hebben. En vergeet Ollantaytambo niet!!
Geniet van het land, de mensen, de sfeer en van elkaar.
Hartelijke groeten, Ankie en Jan Schippers

Vicky

Zo te lezen hebben jullie het heel erg naar jullie zin. Geniet ervan! Die hoogteziekte is vervelend, maar na de reis denk je daar helemaal niet meer aan. :P (Luister maar naar mij, ik heb ervaring met ziek zijn in verre landen.)
Lieve groetjes uit het regenachtige Nederland!
xx
PS. De paper is eindelijk af en ingeleverd! :D

miriam

Wow! Dat lijkt me heel bijzonder om mee te maken, van die reusachtige vogels boven je hoofd! Wat leuk dat de gids ook veel van planten weet en zo open kan vertellen over haar levensovertuigingen! klinkt weer als een mooie tijd. liefs

Ad

Hallo broertje en schoonzusje
Jullie schrijven dat jullie lekker aan de coca zitten, maar weten jullie wel dat, dat de plant is waar de cocaïne uit gemaakt wordt. Dan is het ook wel te begrijpen dat de mensen in de Andes, een zekere vrolijkheid uit stralen ;-)
Overigens die Condors zie je die ook als je geen coca gebruikt hebt? (grapje)