ritaenarnoldinperu.reismee.nl

De woenstijn en de oceaan!

Dag lieve vrienden en bekenden,

Vandaag zijn we vroeg op gestaan en zaten rond negen uur al op de boot naar de ballestas eilanden.

Geweldig, eerst in een boot met grote vaart naar de eilanden. En daar was echt geweldig veel te zien. Het zijn rots eilanden die qua vorm al heel bijzonder zijn. Het is een paradijs voor vogels, meeuwen, de Sas van Gent, pinguïns, pelikanen en gieren, maar ook zeeleeuwen en dolfijnen.Verder ook de vogels waarvan wij niet weten hoe ze heten. Geweldig!!

Daarna hebben we nog tour door de woestijn gemaakt. Nog mooier als de eerste excursie. In Peru grenstde woestijn aan zee. als je daar staat dan kijk je of de woestijn in of de naar de oceaan. Beiden laten je de grootsheid zien. Het gaf mij een groot gevoel van verbonden zijn met de aarde, met de kosmos,om daar te lopen. Verder leek de woestijn op een zee van zand, omdat er niets anders was dan zand.Wehebben daar in de oceaan wederom zeeleeuwen en dolfijnen gezien.

Later op de dag zijn we met een luxe bus naar Nasca gereden om daar morgen in een klein vliegtuigje naar de Nascalijnen te gaan kijken, maar verslag daarover mañana.

Lieve groeten Rita

Aansluitend op mijnvrouw ;-Dpak ik het verhaal op waar ik gisteren was gebleven. De vakantie zoals wij die hebben is erg druk, en daardoor ook hier en daar vermoeiend, na de volle en vermoeiende dag van gisteren zijn wij vanmorgen weer om zes uur opgestaan (het zal goed zijn als ik weer uit kan rusten bij de firma Beerens ;-P) om in volle vaart Peru te verkennen. Om te beginnen wil ik even vertellen dat de sociale verschillen in Peru enorm zijn, je ziet hier mensen in hutjes wonen van riet en afvalmateriaal, het dak stelt veelal niet veel voor omdat het in deze regio eigenlijk nooit regent. Op het zelfde moment staat ernaast een stenen huis met balkon en meerdere verdiepingen, liefst met een hoge muur eromheen, en de echte rijken hebben dan ook nog wachttorentjes waarin een bewaker op hun spulletjes past. Je praat hier niet over enkele plaatsen, maar wij hebben dit over een afstand van zeven uur rijden in de (zeer luxe) bus, jawel de afsanden in Peru zijn van een iets andere orde dan in Nederland. Hier kijk je niet op honderd kilometer meer of minder, het land is ongeveer 3000 kilometer lang . Bijzonder om te vermelden is wel dat naast het buitegewoon primitive ook wijken in Lima staan die in onze steden niet uit de toon zouden vallen, hoge kantoorgebouwen met veel glas en beton, en straten die er zeer modern uitzien.

De eerste dagen van de reis worden wij vervoerd in de zeer luxe busdienst die over de enkele hoofdwegen van het land rijden, de belangrijkste is die van noord naar zuid, en is een verbinding die op vaste uren gaat ongeveer elke twee uur, en deze rijden door de enorme afstanden gewoon de klok rond. Morgenavond stappen wij dan ook om elf uur in en komen vervolgens 'uitgeslapen' in de volgende plaats aan, voor ons zijndan wel de luxe slaapstoelen onder in de bus geboekt :-)

Vandaag zijn wij gelukkig in een van de lokale busjes naar de boot gebracht en vervolgens door de woestijn gereden, dit is eigenlijk al een belefenis op zich, de mensen die de bus bemannen blijken onderdeel te zijn van een familie of 'komplot' die je feilloos naar de 'juiste' koffietent en later in de middag naar de enige echte eettent vervoeren, alle anderen worden gezien als de de vijand (welliswaar met een vette knipoog) , maar zo helpen deze mensen om ons, welwillende toeristen, van al het nodige te voorzien, en ondertussen de 'familie' van inkomsten. Goed bezig zou ik zeggen, daar alles in een zeer gemoedelijke sfeer plaatsvind. Leuk detail is dat de Patres Familias breeduit in het midden van de bus zit (zijn omvang paste wel bij zijn functie), om alles in goede banen te leiden, en door zijncompanen van het nodige werd voorzien.

Goed, morgen nog een redelijk volle dag, en dan hebben weenkele dagen vrij te besteden in de stadAraquipa,wij houdenjullie op de hoogte

Undecided

Hartelijke groet Arnold.

miriam

lieve Rita en Arnold,
Wow, dat klinkt waanzinnig! Jullie zullen inderdaad op deze reis niet alleen maar 'rust' vinden, maar kunnen straks eindeloos nadromen in rustigere tijden, wat een rijkdom! Geniet van alle pracht!
liefs

Eva

Lieve papa en stief,
het lijkt me echt fantastisch om de grootsheid daar te kunnen zien. Dat kan ik me niet echt voorstellen, aangezien je in Nederland en in de landen waar ik ben geweest niet echt zoiets kan zien. Ik denk dat Parijs daar nog het dichtste in de buurt kwam. Maar geniet van alle indrukken en uitrusten kunnen jullie later weer ;).
Liefs